Fotografia i filmy nie istnieją bez dobrego światła. Niezależnie od celu nagrań czy sesji, dobre oświetlenie filmowe to absolutna podstawa sukcesu. Branża filmowa nie jest już taka młoda – przez lata praktyki doszła do wypracowania kilkunastu rodzajów lamp. Oświetlenie filmowe rozróżnia się między innymi od jego przeznaczenia: inne oświetlenie filmowe http://lumensc.pl/sprzet-swiatlo-konwencjonalne.html wybierzemy do nagrywania scen, obiektów czy ludzi. Dzięki naszemu artykułowi poznasz najbardziej popularne i sprawdzone rozwiązania.


Tumgsten – Wolfram oraz halogen kwarcowy lub wolframowy

W gruncie rzeczy lampy wolframowe to dokładnie te, które całkiem niedawno zniknęły z większości domów. Różnica polegała na małym szczególe, którym był cykl halogenowy wykorzystywany w żarówce. Oświetlenie filmowe z wolframu miało szklaną żarówkę wykonaną z naprawdę mocnego szkła kwarcowego lub glinokrzemianowego. Było to konieczne ze względu na znacznie wyższą temperaturę, dzięki której osiągały wyższą temperaturę barwową i jasność.

Musisz wiedzieć, że lampy wolframowe generują ciepłe światło. Możesz zamienić je na kolor niebieski, które sprawnie mogło zastąpić światło dzienne, jeśli użyło się w tym celu odpowiedniej folii korekcyjnej. Oświetlenie filmowe w postaci lamp wolframowych najczęściej wykorzystywane jest we wnętrzach. To właśnie do ciepłego światła, które nierozerwalnie wiąże się z charakterystycznym domowym światłem, pasuje najbardziej.


HMI

HMI, czyli Hydrargyrum Medium-Arc Lodide to rodzaj tzw. lampy wyładowczej. Generuje ona światło dzięki temu, że prąd przepływa przez komorę łukową, a w niej natomiast znajduje się odpowiednia mieszanina halogenków metali i oparów rtęci. Dodatkowo do lampy zawsze konieczny jest tzw. balast. To specjalny elektroniczny statecznik, którego zadaniem jest regulacja przepływu prądu za pomocą wysokich częstotliwości. Chodzi bowiem o to, by skutecznie uniknąć niechcianego migotania światła. HMI to lampa o dużej mocy.


Dzięki specyficznej mieszaninie gazów wewnątrz żarówki, oświetlenie filmowe HMI może emitować temperaturę barwową o mocy 6000K, która skutecznie zastąpi naturalne światło dzienne. Zatem lampy HMI wykorzystywane są często do oświetlania dużych przestrzeni lub gdy potrzeba odtworzyć światło dzienne lub je zwiększyć.


Lampa fluorescencyjna

Oświetlenie filmowe może stanowić także popularnie nazywana „świetlówką” lampa fluorescencyjna. Aby wytworzyć światło ultrafioletowe, które spowoduje zapalenie się światła po wewnętrznej stronie szklanej rurki, wykorzystuje ona wzniecanie oparów rtęci pod niskim ciśnieniem. Okazuje się, że oświetlenie filmowe w postaci lampy fluorescencyjnej jest znacznie bardziej wydajne od innych form oświetlenia. Lampa może generować nawet do 100 lumenów na wat.


Tego rodzaju oświetlenie filmowe uzależnione jest od mieszanki gazów, którą się użyje. Najczęściej stosuje się w oprawach po kilka świetlówek. Oświetlenie filmowe uzyskiwane w ten sposób jest miękkie i równomierne i z powodzeniem można je wykorzystywać do oświetlania obiektów z bliska. Istotną zaletą lamp fluorescencyjnych jest ich długa żywotność.

Zobacz również: