Współcześnie na wielu rynkach rosnąca konkurencja sprawia, że coraz większe znaczenie ma nie tylko pozyskiwanie klientów, ale również umiejętność utrzymania stałych klientów. Do zwiększania lojalności stałych klientów można wykorzystywać różne rozwiązania dostępne w ramach narzędzi marketingowych. Jednym z rozwiązań, na które można się zdecydować jest program lojalnościowy.

 

Programy lojalnościowe to bardzo popularne rozwiązanie szczególnie w większych firmach. Gdy firma posiada wiele placówek sprzedażowych na terenie całego kraju lub regionu wówczas klienci mogą regularnie korzystać z zakupów w wybranych punktach. Zapewnienie klientom programu lojalnościowego pozwala na wynagradzanie ich za lojalność. Jednocześnie firmy mają możliwość wykorzystania różnych form gratyfikacji, które mogą być odpowiednio dopasowane zarówno do ich możliwości finansowych, a także do branży, w której działają. Najczęściej programy lojalnościowe opierają się na zbieraniu punktów, które następnie mogą być przeznaczone na uzyskanie nagród. Jednocześnie nagrody mogą być zarówno rzeczowe jak też pieniężne. Zamiast punktów klienci mogą również gromadzić wydatkowane sumy przy sprzedaży, które po przekroczeniu określonej wartości pozwalają na uzyskanie dostępu do promocji. 

 

Forma zbierania punktów

Decydując się na stworzenie programu lojalnościowego niezbędne jest również określenie w jaki sposób klienci mogą gromadzić punkty. Kilka lat temu wykorzystywane były w tym celu przede wszystkim karty, które wydawane były klientom. Były to karty członkowskie, klubowe, które pozwalały klientom gromadzić na nich punkty przy każdym zrealizowaniu zakupów. Natomiast obecnie można w coraz większym stopniu wykorzystać w programach lojalnościowych nowoczesne technologie. Pozwalają one zapewnić ułatwienie dla klientów w zakresie gromadzenia punktów. Mogą być one gromadzone za pośrednictwem aplikacji telefonicznych czy stron internetowych, na których klienci zakładają swoje konta. Na programy lojalnościowe decydować mogą się firmy działające w Internecie, gdzie sprzedaż realizowana jest jedynie za pośrednictwem Internetu. Jednak wiele firm realizujących sprzedaż stacjonarną również decyduje się na tworzenie stron internetowych, które jako strony firmowe pozwalają na zakładanie na nich kont klientów.  

 

Korzyści z programów lojalnościowych

Do korzyści z programów lojalnościowych realizowanych przez poszczególne firmy zaliczyć można zwiększanie zainteresowania klientów korzystaniem z zakupów w wybranej firmie. Oczywiście im bardziej program lojalnościowy zapewnia korzyści, tym klienci będą bardziej zainteresowani korzystanie z niego. Bardzo ważne jest z tego powodu odpowiednie zanalizowanie potrzeb klientów oraz dopasowanie do nich rozwiązań w ramach tworzonego programu lojalnościowego. Zawsze można również decydować się na dołączenie do programów lojalnościowych oferowanych przez większą liczbę firmę w ramach systemów programów lojalnościowych. Niezbędne jest jednak zwrócenie uwagi również na wygodę korzystania z programu lojalnościowego w dłuższym okresie czasu.

Zobacz również: