Forum o marketingu :: Public relations (PR) - Definicja
 

FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Statystyki  Rejestracja  Zaloguj

Forum o marketingu Strona Główna » Promocja » Public Relations » Public relations (PR) - Definicja

Public relations (PR) - Definicja
Autor Wiadomość

Arkadiusz Piechowiak 
Administrator
Tech. Admin


Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 15
Skąd: Janowiec Wlkp. / Poznań

Wysłany: Nie Paź 07, 2007 10:07 pm   Public relations (PR) - Definicja

Public relations (PR) (z ang. – relacje z otoczeniem) – proces komunikowania, który poprzez stworzenie możliwości dialogu i interakcyjność działań oraz z pomocą określonych instrumentów i technik komunikacyjnych, wzmacnia lub nawet kreuje związek organizacji z jej otoczeniem, aby stworzyć sytuację, w której nastąpi wyrównanie interesów organizacji i jej otoczenia oraz aby umożliwić funkcjonowanie organizacji i jej otoczenia w optymalnej dla obu stron rzeczywistości.

Niektórzy uważają public relations za eufemizm ukrywający pod płaszczykiem dostarczania obiektywnej informacji materiały propagandowe. Rzeczywiście w USA pierwotnie działania te miały zbliżone znaczenie. Wynikało to jednak z faktu pozytywnego rozumienia pojęcia propaganda. Takie podejście do propagandy było różne od niemieckiego, które ma negatywne konotacje oraz genezę.

W zależności od przyporządkowania działań public relations dziedzinom: marketingowi, komunikacji społecznej, zarządzaniu różne są cele przypisane public relations. W pierwszym przypadku za główny cel stosowania public relations można uznać kreowanie wizerunku firmy / organizacji poprzez przekazanie informacji do otoczenia na temat firmy, jej produktów lub usług z wykorzystaniem liderów opinii lub bezpośrednio przy użyciu np. mediów. Specjaliści od PR zwykle wąsko definiują grupę docelową swoich działań, aby precyzyjniej przygotować dla nich ofertę. W drugim przypadku nacisk kładziony jest na proces zarządzania informacją, który ma za zadanie stworzenie w świadomości odbiorcy konieczności istnienia organizacji, jej integralności ze środowiskiem ją otaczającym, etc., poprzez wytworzenie zaufania do firmy i jej pozytywnego wizerunku. W trzecim przypadku uznaje się PR za strategiczny element zarządzania organizacją, którego celem jest sprawna, planowa, efektywna komunikacji tak wewnątrz niej, jak i z otoczeniem. Dotychczas nie rozstrzygnięto sporu, które z tych podejść jest właściwe, ale większość badaczy przyznaje PR strategiczną rolę w organizacji i stawia je jako równorzędne np. względem marketingu.

więcej na http://pl.wikipedia.org/wiki/Public_relations


źródło: wikipedia.pl
_________________
Pieniądze, które mamy, są narzędziem wolności. Pieniądze, za którymi się uganiamy - narzędziem niewoli.

www.forumomarketingu.pl
 
 
 

fajna76 
Użytkownik

Dołączyła: 02 Cze 2010
Posty: 11
Skąd: Szczecin

Wysłany: Sro Cze 02, 2010 3:27 pm   

Warto by było też napisać o czarnym PR
   
 
 

damian
Użytkownik

Dołączył: 14 Sie 2010
Posty: 14
Skąd: Wrocław

Wysłany: Sob Sie 14, 2010 10:27 pm   

To ja dodam jeszcze definicję czarnego PR również z wikipedii:

Czarny PR (potocznie czarny pijar od czytanego niestarannie z angielska skrótu wyrazów public relations "pi-ar" /piː ɑː(r)/), antyreklama, negatywna kampania wyborcza[1] - oznacza system metod, działań bądź posunięć propagandowych, ale przede wszystkim manipulacyjnych, prowadzących do zdyskredytowania przeciwnika (zwykle polityka lub firmy) w oczach opinii publicznej celem zdobycia jej przychylności (zwykle elektoratu lub klientów). Aby tego dokonać, stosuje się między innymi przecieki prasowe (prawdziwe lub prawdopodobne), które przedstawiają przeciwnika w niekorzystnym świetle.

Skuteczność powyższych metod jest dyskusyjna, a wykorzystywanie ich ryzykowne: ujawnienie, że dany podmiot jest zaangażowany w czarny PR, zwykle przynosi spadek odsetka przychylnych opinii. Wiąże się to z powszechnym postrzeganiem czarnego PR-u jako działania na granicy etyki.

więcej na: http://pl.wikipedia.org/wiki/Czarny_PR :P

W związku z tym mam pytanie, jak to jest z tą skutecznością takich metod no i co myślicie o ich etyce?

--
Agencja interaktywna
   
 
 

AKI 
Użytkownik

Dołączyła: 27 Lis 2011
Posty: 2
Skąd: Łódź

Wysłany: Wto Gru 13, 2011 10:23 pm   

Dla zainteresowanych przykłady narzędzi wirtualnego PR (e-PR) - idea ta sama jak w przypadku tradycyjnych działań pijarowskich http://pozyskajklienta.pl/jak-zwiekszyc-atrakcyjnosc-sklepu-internetowego/.

Jeśli wątek ma być poświęcony na inne definicje to również na tym blogu znajdziecie słownik pojęć z marketingu, PR, nowości informatycznych. Pozdrawiam. :wink:
_________________
Zapraszam | www.pozyskajklienta.pl |
   
 
 

Maurycy
Użytkownik

Dołączył: 30 Lis 2011
Posty: 13
Skąd: Wrocław

Wysłany: Sro Gru 14, 2011 2:34 pm   

Nie wiem czy powinno się używać tych dwóch słów razem: etyka i czarny PR ;]
_________________
Reklama na facebooku sposobem na promocję Twojej firmy
   
 
 

ola12
Użytkownik

Dołączył: 17 Wrz 2012
Posty: 1
Skąd: Warszawa

Wysłany: Pon Wrz 17, 2012 11:36 am   

Dokładnie, czarny PR jest absolutnym przeciwieństwem słowa etyka. Tak poza tym to odpowiedni PR jest świetnym narzędziem do kreowania wizerunku, który naprawdę może przynieść multum korzyści. Szkoda tylko, że w naszym kraju jest on tak często jest wykorzystywany w celach negatywnych... :/
_________________
filmy o Public Relations
   
 
 

it-spleen 
Użytkownik
it-spleen


Dołączył: 11 Lip 2011
Posty: 601
Skąd: Tarnowskie Góry

Wysłany: Wto Wrz 18, 2012 12:27 pm   

A w jednej z przeczytanych przeze mnie książek, pokazane były przykłady czarnego PR, który stosunkowo dobrze wpłynął na firmę, która była 'ganiona' - zrobił się szum, ludzie zaczęli mówić, sprawdzać, czy faktycznie tak jest, a przyniósł za to wiele negatywnego firmie, która te plotki rozsiewała!
_________________
T. Jeziorski | iTSOLUTIONS by SPLEEN | Projektowanie stron WWW i e-Marketing | biuro@spleen.com.pl | +48 660-685-064

szafy meble kuchenne pruszków warszawa
   
 
 
 

Konrad-TGA 
Użytkownik
Konrad - TGA

Dołączył: 26 Paź 2012
Posty: 13
Skąd: Toruń

Wysłany: Nie Paź 28, 2012 10:39 am   

Myślę, że bardzo fajnym przykładem kontrowersyjnego PR są kampanie reklamowe United Colors of Benetton. Dotykają oni często tematów tabu takich jak: homoseksualizm, walki religijne, wojny w afryce itp. Oczywiście wywołują tym ogromne skandale, ale z drugiej strony zmuszają elity i całe społeczeństwa do dyskusji o tematach ważnych dla całego świata :)
Czy w takim razie dobrze postępują czy powinni zaprzestać takich działań ?
_________________
----------------------------
TGA - Toruńska Grupa Animacji - eventy promocyjne, akcje prosprzedażowe dla sklepów i galerii, imprezy tematyczne, animacji zabaw dla dzieci i dorosłych, dożynki, dni miast, agencja BTL.
   
 
 

Marketer 
Użytkownik

Dołączył: 06 Wrz 2012
Posty: 34
Skąd: Trzebnica

Wysłany: Wto Lis 27, 2012 3:23 pm   

Beneton to w ogóle jakieś przegięcie - wykorzystanie więźniów skazanych za zabójstwa albo obraźliwe kampanie z Papieżem.

Jeśli ktoś potrafi się tylko tak reklamować (poprzez szok) to współczuję mu, widać że na więcej go nie stać.
_________________
Ogłoszenia Zlecenia
   
 
 

Izabella 
Użytkownik

Dołączyła: 28 Paź 2014
Posty: 24
Skąd: Gdańsk

Wysłany: Pią Lis 28, 2014 10:56 am   

Szczerze mówiąc uważam, że kampania z papieżem nie była wcale obraźliwa. Była, owszem, kontrowersyjna. Beneton od zawsze wykorzystuje szok w swoich kampaniach, aby zwrócić uwagę na ważne kwestie społeczne. Najwidoczniej nie znasz polityki marki i w ogóle nie orientujesz się jaka jest jej misja. Dlatego proponowałabym zostawić takie opinie dla siebie.
   
 
 

managerka 
Użytkownik

Dołączyła: 18 Lis 2014
Posty: 483
Skąd: Chorzów

Wysłany: Pią Lis 28, 2014 12:06 pm   

it-spleen napisał/a:
A w jednej z przeczytanych przeze mnie książek, pokazane były przykłady czarnego PR, który stosunkowo dobrze wpłynął na firmę, która była 'ganiona' - zrobił się szum, ludzie zaczęli mówić, sprawdzać, czy faktycznie tak jest, a przyniósł za to wiele negatywnego firmie, która te plotki rozsiewała!

To się zdarza, bo po prostu czasem chodzi o tym, żeby o kimś mówiono, a czy dobrze, czy źle - nieważne. Byleby być na językach.
   
 
 

Izabella 
Użytkownik

Dołączyła: 28 Paź 2014
Posty: 24
Skąd: Gdańsk

Wysłany: Wto Gru 02, 2014 8:40 am   

Zgadzam się z @managerka. Działania PR-owe skierowane są na rozgłos :)
   
 
 

addrun
Użytkownik

Dołączył: 23 Lip 2014
Posty: 403
Skąd: Katowice

Wysłany: Pon Gru 29, 2014 8:44 pm   

Dla mnie to jednak jest zawsze działanie krótkowzroczne. Wolę budować coś dłużej, ale lepiej
   
 
 

spamer 
Użytkownik

Dołączył: 11 Kwi 2014
Posty: 65
Skąd: Uć

Wysłany: Wto Mar 31, 2015 6:03 pm   

Public Relation buduje wizerunek na dlugo wystarczy spojrzec jak to robią profesjonalni dziennikarze telewizyjni, proponuje wybrać się na spotkanie na temat PR'u w mediach http://www.kongresprofesjonalistow.pl/

_________________
Dekoracje Sal Zduńska Wola
   
 
 

ennww
Użytkownik

Dołączył: 07 Kwi 2015
Posty: 1
Skąd: Ustronie

Wysłany: Wto Kwi 07, 2015 11:06 am   

Najciekawsze jest to, że pomiędzy normalnym, a czarnym PR jest bardzo cienka nić;p
_________________
http://www.packaging.net.pl
   
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
agencja interaktywna Ententa | Uwolnij Swoja Firmę| FUMP - tani i skuteczny e-mailing